Tilbake til treningsspor
Historiefortelling

I uminnelige tider har vi brukt fortellerkunsten til å minnes og dele historier. Historiefortelling er en måte å lokke og fange inn gjester på og skape personlige fortellinger som vekker følelser. Følelser som leder til handling, lojalitet og en relasjon mellom deg og kunden din. Gjennom historiefortelling i ord, bilder og film har du muligheten for å gi opphav til minner hos gjesten og samtidig formidle den unike lokale smaken og historien – både under opplevelsen og i kommunikasjonen din.

Historiefortelling

I dette verktøyet får du støtte og mulighet til å arbeide med historiefortelling for å styrke måltidsopplevelsen.

Last ned PDF

Finne historien

Fra før har du valgt et tema til opplevelsen din. Nå skal du utvikle historien som skal gjennomsyre hele måltidsopplevelsen. Historien din skal berøre og tar utgangspunkt i opplevelsen som du vil lage eller din egen fortelling om virksomheten din. Hvis du løfter opp personlige fortellinger som vekker følelser og berører, har du større muligheter til å vekke oppmerksomhet. Vurder å tilpasse historien din til de personlighetstypene du har valgt og hva som engasjerer akkurat den gjesten som deltar i måltidsopplevelsen.

1.

Bygg historien

Når du bygger historien din, kan du bruke elementer innen opplevelsesdesign, for eksempel det underholdende, utviklende, estetiske og eskapistiske. Legg for eksempel inn morsomme og overraskende elementer i fortellingen (underholdning), sørg for at kunden lærer noe (utviklende), la historien din knytte alle elementene i opplevelsen din sammen (estetisk) eller hjelp kunden med å drømme seg bort (eskapistisk).

2.

La gjestene dine lage sin egen historie.

Historiefortelling dreier seg først og fremst om å fortelle, men ved å skape en opplevelse gir du også kunden muligheten til å skape sin egen historie. Historien om måltidsopplevelsen som gjesten har vært med på. Det er ting du kan gjøre for å hjelpe kunden din til å skape og dele sin egen historie. Ting som forgyller opplevelsen og sprer ordet om det du gjør.

3.

Tid for å fortelle!

Oppgaven din er å formidle og berøre med din egen eller andres historie om maten og stedet, i ord, i bilder eller på andre måter. Det er mange kanaler der enten du eller en ambassadør kan dele historien din. Tenk etter hvor du har kundene dine og hvilke muligheter du har for å fortelle historien din. Du trenger ikke å være til stede i alle kanaler. Begynn med én og gå videre til flere etter hvert.

4.

Verktøy, eksempler og lesing

Verktøy

Her kan du laste ned et praktisk verktøy for å jobbe videre samt litt inspirasjon og tips på videre lesing for å øke din kunnskap på dette området.

Ladda ned pdf

Bra jobbet! Gå videre til neste steg.

Du har nå fullført et videregående kurs. Prøv en ny eller fortsett i treningstrinnene.

Forsterke opplevelsen gjennom design

Vi gir deg verktøyene for å forsterke opplevelsen gjennom å designe den nøye fra start til mål. La din idé gjennomsyre alt som måltidsturisten opplever, gjennom å få være en del av plassen, lære seg om den og få være med å skape minner.

Velg verktøyet du vil utforske