Tilbake til treningsspor
Ideen din
Trinn 1: Ideen din
En av de viktigste tingene for dagens turister er måltidsopplevelsen. For den kulinariske turisten står selve opplevelsen i fokus. Ved å forvandle ´et måltid´ til ´en måltidsopplevelse´ kan du danne unike minner og øke din egen inntjening ved å gi liv til matkulturen vår, med tradisjonelle oppskrifter, historie og unike smaker. Alt begynner med din idé eller et tema for den måltidsopplevelsen du vil skape.
4 steg till din idé
For å hjelpe deg har du her et praktisk verktøy. Last det ned nå eller etter at du har gått gjennom stegene.
Last ned PDF
Velg temaet ditt.
Det første skrittet er å bestemme deg for hva slags opplevelse du vil skape og hvilket tema måltidsopplevelsen din skal ha. For at det skal oppleves autentisk, bør temaet ligge så nært varemerket ditt som mulig og fungere som en rød tråd under planleggingen av opplevelsen og all kommunikasjon i forbindelse med den. Inspirasjon til måltidsopplevelsen finner du i den unike identiteten til hjemstedet ditt, de naturlige forutsetningene i landskapet, de tradisjonelle oppskriftene, de lokale råvarene, produktene og håndverksmaten med smak av det lokale. Det samme gjelder historien, kulturen og naturen på stedet. La oss se på tre eksempler med et tydelig tema som kanskje kan inspirere deg!
1.
Kartlegg ressursene dine
For å kunne lage en god måltidsopplevelse for kundene dine må du begynne med å bli bevisst på hvilke ressurser du har og hva du kan bruke. Ressursene dine, slik som råvarer, mattradisjoner, historier, håndverksmat, naturen, bygninger og ´ting´, kan legge grunnlaget for opplevelser. Fokuser på hva som er unikt i produktet eller virksomheten din. Det kan være både i det store og det små.
2.
Finn det unike
I arbeidet med å kartlegge ressursene dine er det viktig å finne ut hva som gjør deg unik. Hva er du best til? Hvilke historier om deg og virksomheten din har du å fortelle om? Det kan være både i det store eller det små, men løft det opp. Det er ikke nok å bare finne ressursene og se hvilke muligheter du har. Du må finjustere og velge ut elementer og momenter som gjør at du og måltidsopplevelsen din blir unik!
3.
Er opplevelsen din lønnsom?
Før du legger ned for mye tid på å utvikle ideen din til en opplevelse, er det viktig å få en oppfatning om hvor lønnsom den kan bli. Mange er flinke til å finne på artige ideer omkring opplevelser og hvordan de kan utvikle dem til et interessant tilbud. Men det er viktig å beholde føttene på jorda allerede i idefasen og unngå for raske økonomiske kalkyler. Se heller på hvilke økonomiske post som er kritiske og hvordan du kan skape en økonomisk forsvarlig opplevelse.
4.
Verktøy, eksempler og videre lesing
Verktøy
Her kan du laste ned et praktisk verktøy for å jobbe videre samt litt inspirasjon og tips på videre lesing for å øke din kunnskap på dette området!
Ladda ned pdf
Videre lesing
Finn styrker og svakheter med en SWOT-analyse Veiledning for å inkludere bærekraft i foretaket ditt Eksempel på bærekraftsarbeid i restauranter Digitalt kurs om å kommunisere bærekraft Modell for bærekraft i turismebedrifter Verktøy for å lage bærekraftige reisemål Rådgivere om lønnsomhet – Jämtland Rådgivere om lønnsomhet – Västernorrland Rådgivere om lønnsomhet – TrøndelagBra jobbet! Gå videre til neste steg.
Du har nå tatt det første kritiske trinnet og begynt å sirkle ideen din. Det neste trinnet tar bare noen få minutter og hjelper deg med å sirkle målgruppen din.