Tilbake til treningsspor
Det gode vertskapet

Du har sikkert truffet dem – personene som gjorde hele opplevelsen av måltidet, hotelloppholdet eller reisen til noe spesielt. Personer med erfaring, kunnskaper og forståelse som gjorde opplevelsen din litt eller kanskje mye bedre enn du hadde tenkt deg. Det er disse personene som kalles «de gode vertene». Godt vertskap kan forgylle hele opplevelsen.

Det gode vertskapet

I dette verktøyet får du støtte og muligheten til å dokumentere arbeidet med å definere og planlegge hvordan du ser på ditt eget vertskap.

Last ned PDF

Holdningen din

Vertskap handler i bunn og grunn om holdninger, både til deg selv og til omgivelsene. En åpen, inkluderende og gavmild holdning til de du møter og det som hender rundt deg, bidrar til bedre og mer mineverdige opplevelser. En sympatisk og omtenksom person er ofte en bedre vert. Vertskap er å sørge for at alle har det bra. Det er viktig å ta fram det medmenneskelige i oss, å være nysgjerrig på andre og hva de har behov for og å møtes som medmennesker. Men er det noe vi kan forholde oss bevisst til? Vertskap er et levende spørsmål som krever øvelse.

1.

Vær forberedt.

En viktig forutsetning for å være en god vert er at du og kollegaene dine er godt forberedt. Du må ha kunnskaper om det du skal produsere, levere, servere, selge og formidle. De som er godt forberedt, vil levere en bedre opplevelse, og du kan konsentrere deg om å være en god vert. Derfor: forbered deg ved å undersøke kundens behov, planlegg opplevelsen i detalj og sørg for å ha alt i orden når gjesten kommer.

2.

Skape tillit

Et godt vertskap er forbundet med menneskelige relasjoner og samhandlinger. God gjestfrihet gir opplevelser som er mer menneskelige og mindre maskinmessige. Det er mange verktøy som kan brukes til å bygge tillit, og ett av de viktigste er å forstå din egen målgruppe og gjest. Du har allerede arbeidet med ulike personlighetstyper. Bruk dette i jobben din med å skreddersy vertskap for gjestene dine.

3.

Vær fleksibel

Et godt vertskap handler om å være forberedt, men likevel framstå som fleksibel og løsningsorientert. For en kunde er det frustrerende å bli møtt med forestillinger om at det er så vanskelig å oppfylle et ønske eller løse utfordringer som har oppstått. Fleksibilitet kan være ett av de viktigste verktøyene dine. De virksomhetene som er de beste vertene er slike som er ekstra løsningsorienterte og fleksible, der gjesten får en følelse av å være velkommen og få særbehandling.

4.

Verktøy, eksempler og videre lesing

Verktøy

Her kan du laste ned et praktisk verktøy for å jobbe videre samt litt inspirasjon og tips på videre lesing for å øke din kunnskap på dette området!

Ladda ned pdf

Bra jobba! Du har nå gjennomført samtlige 4 steg.

Pass på å bruke flere verktøy til å styrke opplevelsen ved å utforme den nøye fra start til mål. La ideen din sette preg på alt gjesten opplever under måltidsopplevelsen. Sørg for at gjesten lærer om stedet og har vært med på å ta del i prosessen og dermed får uforglemmelige minner.

Velg verktøyet du vil utforske