Tilbake til treningsspor
Finn målgruppen din

Det er viktig å velge kunden din og tilfredsstille kundens behov når du skal lage måltidsopplevelsen. Du må lage forskjellige opplevelser som egner seg for forskjellige kunder. Hvem er kunden? Hva er viktig for kunden? Det kan være alt fra reisetidspunktet til måten å bestille på. Her følger en trinnvis veiledning i hvordan finne akkurat dine målgrupper.

Slik finner du din målgruppe

Til din hjelp har du et praktisk verktøy. Last ned den nå eller etter å ha gått gjennom trinnene.

Last ned PDF

Hva er drivkreftene til kunden?

Fokuser på den gruppen som vil ha deg! Velg den målgruppen som motiveres mest av det du er har kompetanse på. En god målgruppebeskrivelse bestemmer ikke bare hvem som er målgruppen din men også hvem som ikke er det. I denne opplæringen har vi valgt å ta utgangspunkt i såkalte «personlighetstyper» som verktøy for å arbeide med målgruppen din, ettersom andre, for eksempel geografiske definisjoner lett blir for generelle. Det finnes et verktøy som du kan bruke til å finne målgrupper til den opplevelsen som du vil skape.

1.

Hvem er kunden din?

Det er mange personlighetstyper, alle med hver sine behov. Vi har valgt tre personlighetstyper som er særskilt relevante for måltidsopplevelser, gastronauten, kulinaris og samleren. Behovene deres beskrives nærmere nedenfor. Men merk at du også kan skape din egen personlighetstype etter samme modell. Det er du som kjenner kunden din best!

2.

Hva vil, og vil ikke, kunden din?

Å definere det som kunden virkelig setter pris på (hjertepunkter) er en god metode til å fange opp behovene til målgruppen på. Det er like viktig å definere hva som kan skremme den samme kunden (smertepunkter). På denne måten kan du sirkle inn hva kunden søker eller ikke. Av og til kan det være lettest å begynne med smertepunktene og eliminere dem før du begynner å utvikle hjertepunktene. For selv om du allerede gjør mye som tiltaler personlighetstypen, hjelper det ikke hvis smertepunktene tar for mye plass.

3.

Tilpasse kommunikasjon etter personlighetstype

Når du har blitt kjent med den personlighetstypen som du vil selge måltidsopplevelsen din til, er tida inne for å modifisere budskapet ditt for å gjøre det så attraktivt som mulig for akkurat denne personlighetstypen. Dette er et skritt som du kan komme tilbake til når du har utviklet opplevelsen din og skal kommunisere så godt som mulig om den til målgruppen.

4.

Verktøy, eksempler og lesing

Verktøy

Her kan du laste ned et praktisk verktøy for å jobbe videre samt litt inspirasjon og tips på videre lesing for å øke din kunnskap på dette området!

Ladda ned pdf

Bra jobbet! Gå videre til neste steg.

Du har nå begynt å sirkle inn målgruppene dine. Det neste trinnet er litt mer omfattende...du skal nå designe selve opplevelsen.