I dette verktøyet får du støtte og mulighet til å dokumentere arbeidet med å utforme og teste måltidsopplevelsen din fra start til mål.

Dramaturgi

I en vellykket måltidsopplevelse må alle bestanddelene henge sammen. Et hjelpemiddel for å oppnå dette er dramaturgikurven, som ble utviklet i teatervitenskapen. Et velprøvd verktøy for utforming av opplevelser. Hvordan kan du skape dynamikk og harmoni – og en opplevelse med en sekvens der intensiteten og spenningen øker?

Gjestens forventninger

Den dramatiske kurven tar utgangspunkt i forventningene til kunden din. Derfor kan det være klokt å snakke med kunden allerede ved bestillingen, for å finne ut hvilke forventninger som er til stede. Den samme måltidsopplevelsen kan nemlig gjennomføres på mange forskjellige måter for de forskjellige kundene du får. Høydepunktet for en allmenn turist er antakelig ikke samme høydepunkt som for en gruppe foodies eller bucketlistepersonen.

1.

Stigning av intensitet

Med forventningsfulle gjester og kunnskap om gjesten har du et godt utgangspunkt for å begynne å konstruere den dramaturgiske kurven. Den hjelper deg med å sette sammen de elementene som skal finne sted i en rekkefølge som både er naturlig og som bygger opp intensiteten. Så kan turen krydres med pirrende elementer og gjerne noe helt uventet. Det viktige er at alt som skjer under måltidsopplevelsen har et mål og bidrar til fortellingen og det du vil formidle.

2.

Høydepunkter

Når du har bygd opp spenning og forventning, er tida inne for høydepunktene i opplevelsen. Poenget er å vite når du skal gjøre hva i en opplevelse slik at gjestene får forventningene sine innfridd, det er du som bestemmer høydepunktene. Ved å teste hvor, hvordan og når du legger inn høydepunktene, ender du til slutt opp med den dramaturgien som funker for opplevelsen din.

3.

Signaturøyeblikk

Etter høydepunktet er det smart å avslutte med noe du gjør som er unikt for deg og opplevelsen din, det såkalte «signaturøyeblikket». Et godt og velplassert signaturøyeblikk som avslutter måltidsopplevelsen og får gjestene til å huske deg og den opplevelsen de har vært en del av for resten av livet. Det er dokumentert at begynnelsen og slutten av en opplevelse har størst potensial for å lage sterke minner.

4.

Verktøy, eksempler og videre lesing

Verktøy

Her kan du laste ned et praktisk verktøy for å jobbe videre samt litt inspirasjon og tips på videre lesing for å øke din kunnskap på dette området.

Ladda ned pdf

Bra jobbet! Gå videre til neste steg.

Du har nå fullført et videregående kurs. Prøv et nytt eller fortsett i treningstrinnene.

Forsterke opplevelsen gjennom design

Vi gir deg verktøyene for å forsterke opplevelsen gjennom å designe den nøye fra start til mål. La din idé gjennomsyre alt som måltidsturisten opplever, gjennom å få være en del av plassen, lære seg om den og få være med å skape minner.

Velg verktøyet du vil utforske