«Det gode vertskapet ligger i karakteren min.»

Ann-Sofi Skott Svendsen driver Vauldalen Fjällhotell i Trøndelag, ikke langt fra svenskegrensen. Hotellet og restauranten er installert på slektsgården som familien hennes har eid i snart 100 år. Like lenge har gjestfrihet vært kjennemerket for gården.

17 des 2020 # Lokalsignaturer

Hva er godt vertskap for deg?

– Når gjesten føler seg ventet, velkommen og bekvem. For å kunne være en god vert, må jeg vite hvem som kommer og når de kommer, sørge for å ordne med blomster, belysning og klargjøring slik at alt skal være trivelig og på stell for gjesten. En god vert vil ønske gjesten velkommen, og er siden bare seg selv. Hvis gjesten skal være komfortabel, må du være komfortabel selv også.

Hvordan kan gjestene deres oppleve dette?

– Jeg tror de merker at vi er komfortable, vi byr på oss selv, forteller om historien til stedet og gården, om maten og drikkevarene. Og jeg forteller alltid min egen historie, ut fra mitt perspektiv. Det må være personlig og fleksibelt. Nylig hadde vi en småbarnsfamilie på besøk og om kvelden ble treåringen sulten. Da gikk jeg til kjøkkenet og smurte ei brødskive. Det trenger ikke være noe hokuspokus å innrette seg etter gjestenes behov.

Hva er unikt med vertskapet deres?

– I Vauldalen har vi sterk forankring til historien og den lokale kulturen, hvorfor vi er her og gjør det vi gjør. Dette sørger vi for å markere i møte med gjestene våre. Jeg har vokst opp her på hotellet og har fått inn vertskap med morsmelka. Alle har en historie å fortelle, og det er noe unikt i alle historier. Det trenger ikke å gå like langt tilbake som for oss her på dette hotellet. Selv om du bare har holdt på i fem år, vil det være noe i den livshistorien som du kan bygge på i vertskapet ditt.

Er det ikke noen risiko for at du som vert snakker for mye, at gjesten blir lei av det?

– Vertskap er et samspill med gjesten, jeg merker raskt hva de er interessert i. Vi fører en dialog med hverandre. Men de er på besøk i huset mitt, og da vil jeg at de skal vite hvem jeg er. Det viktige er å unngå å følge et manus, men i stedet møte gjesten og la gjestens interesser styre både samtalen og opplevelsene framover.

Hva ønsker du å gjøre bedre som vert?

– Følge opp. Jeg vet at jeg er en veldig god vert når gjestene er her hos oss og jeg gir dem den best mulige opplevelsen. Det kan være tårer i øynene til gjestene når de reiser fra oss, men siden hører jeg ikke noe mer fra dem. Det er så trist. Så jeg vil bli bedre til å gi lyd, sende et postkort eller en mail og takke for besøket. Hvis man fortsetter å holde kontakt med gjestene etter besøket, er det også større sjanser for at de kommer tilbake.

Fakta

Navn: Ann-Sofi Skott Svendsen

Gjør: Driver Vauldalen Fjällhotell

Les mer: www.vauldalen.no

Fler artiklar taggade med #Lokalsignaturer