Fellesskap og kunnskap på menyen
Butikk, restauranter, bondegårder og produksjonsanlegg – alle kan gi mer mening hvis deltakelse og læring er en del av tilbudet. Kurs, kunnskapstreff og prøvesmaking engasjerer matturistene.
I dag søker mange mer inngående kunnskap om alt som helles opp i glasset og serveres på tallerkenen. For den kunnskapstørste og sosiale forbrukeren kan det virke forlokkende å komme sammen for å lære om opphavet til maten og drikken, om produksjonen og hemmelighetene bak dem.
Visit Sweden har identifisert målgruppa ’nysgjerrige oppdagere’ blant utenlandske turister som kommer til Sverige. Blant dem er det personer som synes mat er ekstra viktig – ei målgruppe som kalles «matinteresserte nysgjerrige oppdagere». Totalt dreier det seg om ca. åtte millioner personer på de tre prioriterte markedene til Visit Sweden. De sterkeste drivkreftene deres for en ferie i Sverige er å nyte god mat og drikke, oppleve nye steder, lære seg noe nytt og prøve å få sett og gjort mest mulig i Sverige.
Akkurat denne viljen til å lære seg noe nytt er en tydelig trend blant forbrukere i dag, og både produsenter og restauranter har begynt å utnytte det i markedsføringen. I ei tid da folk står overfor en overflod av informasjon er mange ute etter det mer personlige i kjøp og opplevelser. Det kan for eksempel dreie seg om å nerde seg ned i en håndverksteknikk, smake seg fram til en favoritt eller få være med på skape det man skal kjøpe eller smake på.
Ginprodusenten som destillerer kunnskap og inspirasjon
For Hernö gin, et destilleri i Dala utenfor Härnösand, har kunnskap og opplevelser begynt å bli stadig viktigere. Hovedaktiviteten dreier seg om salg til Systembolaget og restauranter, samt grensehandel og eksport, men opplevelsesaktivitetene ved Hernö gin har også begynt å vokse til en egen forretningsbasis. De trange produksjonslokalene var ikke bygd for slike aktiviteter fra begynnelsen av, men det viste seg snart at mange ville hilse på , derfor ble det påbygd et besøkssenter for 54 personer.
– Vi har aldri reklamert for det, men har 3000 gjester i året likevel, av og til enkeltgjester, men mest større selskap. Det gir oss en sjanse til å vise hvordan vi destillerer ginen vår, samtidig som vi tilbyr prøvesmaking og forteller om bedriften. Vi har også hatt andre prøver – Champagne, rom m.m. – med henblikk på å lage et reisemål spesielt for drikkevarer. Vi vil alltid kunne tilby smaksopplevelser, også for dem som kan alt om gin og om oss fra før, forteller Johan Wester, gründer og kreativ sjef på Hernö gin.
Framover planlegger vi å bygge ut lokalene til en sommerkafé og lage et utfluktsmål som del av virksomheten.
– Man skal kunne komme hit for en kopp kaffe eller lunsj, men også slitte seg til en omvisning på destilleriet. Vi kan kanskje ikke tilby ginprøving hver dag, men vi kan ha forskjellige tema for kunnskapsaktivitetene hver uke. I konseptet ligger det også rom for å innby interessante kokker på gjesteopptreden. Fra nærområdet, men også lengre borte fra. Det skal være moro og levende for nye og gamle gjester. Vi har mange glade entusiaster som kommer hit regelmessig, de skal ikke være nødt til å oppleve det samme hver gang, sier Johan Wester.
For ham er det viktig å kunne tilby mer enn bare produktsalg. Å tilby kunnskap er nokså tidsmessig for foretaket.
– Akkurat nå er det en stor kundegruppe i Sverige og verden forøvrig som ikke syns det er så rart å legge penger i kvalitetsgin. Men det er fortsatt enda flere som ikke har noen erfaring med denne typen produkt. 90 prosent av befolkningen har aldri drukket ren gin, vet ikke hvordan den smaker og vet ikke en gang hva gin egentlig er. Å få mulighet til å lære opp kundene, tilbringe to timer med dem mens de lytter til alt du sier, er en unik mulighet som må ivaretas, sier Johan Wester, og fortsetter:
– Stedet der vi har virket vårt er en viktig del av historien vår. Vannet, som er den volummessig viktigste råvaren, kommer fra vår egen brønn og rundt svingen venter kulturarv og naturopplevelser. Det er mye å lære om hva som setter smak på ginen vår, og mange er nysgjerrige.
Engelske fruktdyrkere lokker med kurs – og flytter inn til byen
Det er rikelig med gode eksempler, i Sverige og rundt i verden, på aktører som på ulike måter vever inn kunnskap og deltakelse i virksomheten og vokser på det. Britiske Daylesford Organic Farm begynte som bondegård og hagebruk. I dag har gården vokst slik at den også har en luksuriøs hytteby, et spa og lokaler for matlagingskurs og hagekunnskap. Daylesford har også skapt sitt eget produktvaremerke for alt fra ferdigretter, snacks og barnemat til vin og skjønnhetsprodukter. Dessuten har de åpnet fire gardsbutikker midt i London. I butikkene arrangerer de workshops, middagsklubber og matlagingskurs for tenåringer, for folk som er interessert i håndverksmat eller helsekost. Av og til holder de foto- eller tegnekurs – nyhøstede grønnsaker har vist seg å være inspirerende gjenstander for illustrasjoner.
På gården i Gloucestershire tilbys alt fra forelesninger i næringskunnskap og helse til kurs i botanikk og blomsterbinding. Gjestene innbys til plukk selv-dager i hagelandet og på gården arrangerer bokklubben treff i drivhuset.
Hver fredag om sommeren viser driftssjefen grupper rundt i hagen, ladd med kunnskap både for hobbydyrkere og storbyborgere som er nysgjerrige på hvor maten deres kommer fra.
På Djurgården begynner man tidlig.
Rosendals hage på Kungliga Djurgården i Stockholm arrangerer ofte forskjellige kunnskapsbaserte initiativ, blant annet «Lek odla väx!» – en pedagogisk virksomhet for barnehagebarn.
I hagen har de skapt et pedagogisk hagebruksområde som kalles Lekträdgården. Meningen er å stimulere sanseopplevelsene til barna når de nærmer seg til natur, kretsløp og dyrking sammen – alt i samsvar med læreplanen til barnehagen. I løpet av seks besøk skal barna følge årsveksten og de skiftende årstidene i hagen. Fra knopp til vinterhvile. Barna får smake og føle seg fram, så frø, vanne, høste og ha høstfest, til og med kompostere.
I tillegg til kursvirksomheten tilbys det foredrag for andre nysgjerrige.
Flere trinn sjokoladehåndverk i San Francisco
Alle som har lest «Willy Wonka og sjokoladefabrikken» har antakelig drømt om å få besøke en sjokoladefabrikk en gang. Hos amerikanske Dandelion Chocolate har man festet seg ved denne iboende lengselen og fra starten fokusert på opplevelser og opplæring i stedet for å bare pøse ut praliner og sjokoladeplater.
Dandelion tilbyr flere lærings- og samhandlingsnivå i lokalene sine i San Francisco. For 15 dollar kan gjestene bli med på fabrikkvandring med guide der framstillingsprosessen – fra bønne til sjokoladeplate – blir demonstrert, og ingrediensene prøvesmakes hele veien.
For 35 dollar tilbyr de timeskurs om ingredienser, hvordan man skaper et samarbeid med kakaobønder eller dypere smaksprøving under ledelse av fabrikkens egne prøvesmakere.
For 75 dollar kan man delta på et praktisk totimerskurs i sjokoladeproduksjon og lage sin egen sjokoladeplate. Skalaen fortsetter oppover, med pralinproduksjon for hele familien, privat leie av fabrikklokalet og sjokolademester på besøk hjemme hos deg. Hele veien opp til det høyeste nivået – ei reise sammen med fabrikkens innkjøpere til opphavslandet til bønnene, Colombia, Den dominikanske republikken eller Tanzania, der de reisende kan være med på kakaoinnkjøperens eventyr og lære seg mer om opphavet til bønnene.
Under pandemien ble det innført virtuelle fabrikkbesøk slik at flere kan lære om sjokoladeproduksjon hjemmefra.