Vår – design ditt undervisningsopplegg

Våren er en tid for gjenvekst og forberedelse. Marken tiner, og naturen begynner å våkne til liv igjen.

For reindriftere innebærer våren flytting av reinsdyrene til kalvingsområdene – våren markerer starten på reindriftsåret.

Det er tid for vårbruk, og husdyrene slippes på grøntbeite. Når våren kommer til Jämtland og Trøndelag, begynner jord og veksthus å våkne til liv. Det er tiden for de første spede bladene, sprø reddiker og syrlige stilker av rabarbra – råvarer som både er næringsrike og fulle av smak.

I dette steget får du og elevene inspirasjon til å utforske vårens primører og hvordan vi kan planlegge for en bærekraftig dyrkingssesong. Vi fremhever både praktiske dyrkingsaktiviteter og matlaging med sesongens aller første innhøsting.

Følg stegene og lag din egen undervisningsplan for våren!

Undervisningsopplegg – i perioden våren

Til hjelp har du et praktisk verktøy. Last det ned nå, eller etter at du har gått gjennom stegene.

Ladda ned PDF

1.

Inspirasjon og kunnskap for sesongbasert undervisning

I dette første steget får du inspirasjon og veiledning for å lage undervisningsopplegg tilpasset årstidens unike råvarer og tradisjoner. Ved å utforske naturens spiskammer og knytte det til bærekraft, helse og kultur, får du verktøy for å engasjere elevene både i teori og praktisk matlaging.

2.

Materialer og råvarekunnskap

Her får du tilgang til materiale og ressurser som støtter undervisningen din. Lær mer om sesongens lokale råvarer og ville planter, deres næringsinnhold og bruksområder. Dette steget hjelper deg med å planlegge og forberede lærerik og bærekraftig matlaging sammen med elevene dine.

3.

Metodikk og praktiske verktøy

I dette steget utforsker du ulike metoder for å integrere bærekraftig matlaging i undervisningen. Få eksempler på oppskrifter, teorioppgaver og praktiske aktiviteter som innsamling, konservering og tilberedning av sesongens råvarer. Metodene er tilpasset for å styrke elevenes kunnskap og kreativitet på kjøkkenet.

4.

Vurdering og refleksjon

Hvordan vurderer vi elevenes kunnskap og engasjement i bærekraftig matlaging? I dette siste steget får du støtte til å knytte undervisningen til kompetansemålene i mat og helse, med eksempler på formativ vurdering og refleksjon. Her får du verktøy for å følge elevenes utvikling og skape en meningsfull læringsprosess.

Videre lesning

Läs mer här

Länkar till årstider