/https%3A%2F%2Fadmin.smak63.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fkkkkkkkkkk.jpg)
Pedagogisk måltid i praksis – lærerens rolle ved matbordet
Formål: Gi lærere verktøy og kunnskap til å delta aktivt i skolemåltidet som en pedagogisk anledning, der samtaler om mat, bærekraft og kultur skjer naturlig ved bordet. Forslag til format: Workshop (2–3 timer) + enkel veiledning/materiale for videre arbeid.
Checklista
Skolemåltidet er mer enn bare et tidspunkt for å spise. Det er en mulighet til å bygge fellesskap, samtale om bærekraft og matens opprinnelse, samt knytte an til undervisningen. I denne opplæringen får du som lærer støtte til hvordan du kan forberede og gjennomføre pedagogiske måltider sammen med elevene dine. Last ned eller skriv ut den utfyllbare PDF-en som støtte til dokumentasjon av prosessen.
1.
Hvorfor en pedagogisk måltid
- Styrke elevenes matglede og nysgjerrighet
- Bidra til en rolig, hyggelig og lærende måltidssituasjon
- Formidle kunnskap om mat, helse, klima og kultur
- Skape forståelse for matsvinn, sesong og lokale råvarer
2.
Sjekkliste og forberedelse
Før dagens lunsj kan det være nyttig med en sjekkliste
3.
Samtale ved bordet
Hvordan kan vi snakke om maten på en positiv og nysgjerrig måte?
- Smak, beskriv, still spørsmål – uten å vurdere
- Naturlige innganger: Sesong, opprinnelse, tradisjon, klimaeffekt
4.
Arbeidsteamdiskusjon – mal for workshop
Refleksjonsøvelse:
Hva betyr et pedagogisk måltid for oss?
Diskuter:
-
Hvordan kan vi bidra til måltidens pedagogiske verdi?
-
Hvilke koblinger til fag i skolen ser vi?
-
Hvordan kan vi samarbeide med kjøkkenet?
Bestem et konkret steg:
Eksempel: Innfør «ukens spørsmål» til lunsjen
Planlegg langsiktige avtaler for å sikre tilgang til ferske råvarer.